به چشم

گفت ماه من به کویم کن گذر گفتم به چشم
گفتمش آیم به پا گفتا به سر گفتم به چشم
گفت جاى دلبران باشد کجا گفتم به دل
گفت گر خواهند مأوایى دگر گفتم به چشم
گفت در راهم گذارى سر کجا گفتم به خاک
گفت کن آن خاک را از اشک تر گفتم به چشم
گفت دانى خاک راهم چیست گفتم توتیا
گفت آن را بایدت کحل بصر گفتم به چشم
گفت گو ابروى من ماند به چه گفتم به تیغ
گفت پس کن سینه را پیشش سپر گفتم به چشم
گفت خواهى وصل جانان ناصرا گفتم بلى
گفت از جان بایدت قطع نظر گفتم به چشم

محمد حسین ناصر یزدی
نظرات 7 + ارسال نظر
دل آرا دوشنبه 5 دی‌ماه سال 1390 ساعت 10:49 ب.ظ

گفتم به چشم!

شهرزاد سه‌شنبه 6 دی‌ماه سال 1390 ساعت 10:22 ق.ظ

چه ایهام قشنگی در "به چشم"‌های این شعر هست. جدا از آن در هر بیت بازی لفظی و معنایی زیبای شاعر با معنای دوگانه‌ای که چشم نسبت به ردیف شعر (به چشم) داره واقعاً زیباست.

فروزان چهارشنبه 7 دی‌ماه سال 1390 ساعت 12:05 ق.ظ http://narenj33.persianblog.ir

چقدر زیبا بود
دلم به حال ناصر سوخت!!
هی گفتش به چشم!!

پروانه پنج‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:53 ق.ظ http://hamayesheshahnameh.blogsky.com

با اجازه صاحب خانه:
فروزان گرامی پیش از این در اینجا خوانده بودم که شما مشتاق خواندن سروده های حماسی استاد گرانقدر «ابوالقاسم مهدی بهشت» هستید . بدین وسیل از شما دعوت می شود سروده های نو ایشان را ا در ستون نظریات «انجمن شاهنامه خوانی » بخوانید!

فروزان شنبه 10 دی‌ماه سال 1390 ساعت 12:13 ق.ظ

مرسی پروانه عزیزم
منو اونجا حتما میبینی
متشکرم

[ بدون نام ] شنبه 10 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:42 ق.ظ

شعر ای «به چشم» خیلی مهربان و صمیمی است

شعری جدید از هوشنگ ابتهاج برایتان می نویسم ،ه.ا.سایه در درگیری لفظی که بین دو استاد موسیقی شجریان ولطفی رخ داده خطاب به محمدرضا لطفی چه نیک ،سروده است :

گوشمال پنجه عشق:

مباد کز در میخانه روی برتابی
تو تاب توبه نداری به اشتباه مرو

چو راست کرد تو را گوشمال پنجه عشق
به زخمه‏ای که غمت می‏زند ز راه مرو

هنر به دست تو زد بوسه، قدر خود بشناس
به دست بوسی این بندگان جاه مرو


تاریخ این غزل در «سیاه مشق» سایه خرداد 69 است و بعید می‌دانم ربطی به بی‌احترامی اخیر لطفی به شجریان داشته باشد. شاید با توجه به ابیات دیگر غزل و اشارات «جامه‌سپیدان دل‌سیاه» و «خانقاه» و«خرقه» ایرادی به تمایل لطفی به خانقاهی شدن باشد.
در هر صورت غرلی بسیار زیبا همچون اکثر قریب به اتفاق غزل های سایه است. کل غزل را در یک پست مستقل می‌گذارم.
ممنون

پروانه شنبه 10 دی‌ماه سال 1390 ساعت 02:16 ب.ظ

شما درست می فرمایید.

این سه بیت را یکی از دوستان که معمولا ایمیل هایشان از نوع فورواردی نیست و خودشان می نویسند، برایم فرستاده بودند .

سپاسگزارم که شما موضوع را روشن کردید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد